מנהלת מעון? בואי לחצות את הגשר!

חילוקי דעות הם הדבר היפה ביותר והמורכב ביותר שיש בין בני אדם.

חילוקי דעות מספרים לנו כי יש כאן אנשים חושבים, מרגישים ופועלים באופן אינדוידואלי.

במסגרות רבות של הגיל הרך נוצרות משברים וסערות בעקבות קונפליקטים שנתקלו בקרחון,

ולכן מנהלת מעון לגיל הרך נדרשת לא פעם לעמדת המגשר.

לא מן הנמנע שבמעון המכיל צוות מגוון, עמדות שונות בהררכיה יחווה מידי פעם קונפליקטים הניתנים למשא ומתן וגישור-

גישור הוא אחד הדרכים הנכונות והמופלאות ליישב חילוקי דעות, ניגוד אינטרסים או מחלוקות.

מנהלת מעון לגיל הרך שיתפה אותי בקונפליקט אותו חוותה עם מנכ"ל המעון-

המנהלת סיפרה שניהלה את המעון "בראש גדול" על מנת לקדם את המעון ולשפר את תנאי הפעוטות.

המנכ"ל שהיה רגיל להכנסות מסוימות חש כי ישנה ירידה בהכנסות.

המנכ"ל רצה שהמנהלת תמלא את המכסה, בשיבוץ מספר ילדים מירבי המותר בחוק. והמנהלת לעומתו ביקשה להפחית מעט בגלל ילדים מאתגרים.

כמו כן המנכ"ל ביקש להפחית ככל האפשר בכח אדם או להשתמש בכח אדם לעבודות כפולות. כמו סייעת רפואית שתמלא תפקידים נוספים. לעומתו המנהלת ביקשה להפחית תפקידים כפולים ולייעד כל מחנכת לתפקיד מוגדר, על מנת להפיק ביצועים טובים יותר בעבודה.

דוגמא נוספת היא דרישה של המנכ"ל להשתמש במוצרים מתכלים ומזון הכרחיים בלבד. לעומת המנהלת שדרשה הוספת פינת קפה ופינוקים.

בשיחת גישור טענתו של מנכ"ל המעון הייתה כי מנהלת המעון לא קשובה לצרכי הארגון ואינה עושה די על מנת להגדיל הכנסות ולצמצם הוצאות.

הייתה תחושה הדדית של אכזבה וחוסר אמון בין 2 הצדדים

מזדהה?

מכירה את הסוטיאציה הזו?

מה עושים?

גם לך כמנהלת מעון, וגם למנכ"ל המסגרת יש את המטרות הסופיות אליהן מתכווננים.

דוגמא למטרה של מנכ"ל מסגרת לגיל הרך- הגדלת הכנסות.

דוגמא למטרה של מנהלת מעון לגיל הרך- להטמיע גישה חינוכית במעון.

המטרות הן כ"כ שונות.

ובכל זאת, בגישור, יש את הדרך להגיע לעמדות- דרכים, שיובילו למטרות השונות.

עמדות הינן האמצעים, דרכי הגישור המובילים אל המטרה. לעומת אינטרסים שהם מהות המטרה עצמה. אינטרס הוא ה"למה" – הייעוד. ואמצעי הוא ה"איך"- הדרך אל המטרה.

אינטרס מנכ"ל המעון הוא להגדיל הכנסות ואפשרויות רווח נוספות, ולהנות מרוגע ובטחון כלפי ניהול המעון. ועלינו כמנהלות המעון להכיר בכך.

אינטרס המנהלת הוא להצליח בעבודתה ולהטמיע סביבה וגישה חינוכית איכותית ראויה לגיל הרך, מתוך אמון הדדי כלפי המנכ"ל.

עמדות המנכ"ל הן: הכנסת פעוטות נוספים למעון, הפחתת כמויות המזון, צמצום כח אדם והוצאות נוספות.- כל זה למען המטרה והאינטרס.

עמדות המנהלת הן: סרוב להכניס פעוטות נוספים, התמקדות בסביבה חינוכית ולא מספיק פיננסית, שימת דגש רק על התפתחות והרחבה לעומת שימור וחיסכון. כל זה למען המטרה והאינטרס.

(קחו בחשבון שבנוסף לפערי התפיסות יש גם את השוני בתפיסה בהבדלי מגדר של גבר ואישה.)

עלינו כמנהלות מעון לגיל הרך, להכיר בכך כי לצדדים שונים יש אינטרסים שונים. מטרות שונות. כך גם בינינו לבין הצוות, בינינו לבין ההורים וכן הלאה.

תמיד נזכור כי בין המנכ"ל למנהלת יש יחסי גומלין האמורים להמשך למרות ניגוד האינטרסים.

ומכיון שמערכת היחסים חשובה לנו ויש לנו אינטרס משותף לשמור על מערכת ומסגרת ע"י תקשורת אפקטיבית ויעילה-

כדאי מאד לערוך דו שיח מגשר.

ניתן לנהל משא ומתן באופן ש 2 הצדדים יצאו מרוצים.

בגישור נבדוק את האופציות האפשריות. המנהלת תעלה אופציות מכיוון העמדות שלה, כך גם המנכ"ל יעלה אופציות משלו.

האופציות מצריכות את הסכמת 2 הצדדים מתוך המשא ומתן שמתנהל.

על מנת לערוך גישור נכון כדאי להתכונן לכך מראש, או להעזר באנשי מקצוע כמו מגשר או מדריכה חינוכית.

גם קונפליקטים שמתעוררים עם הצוות במעון ומיושבים בתהליך גישור שמנהלת המעון מובילה-

יוצרים אקלים חיובי ומקדם במעון.

חילוקי דעות אצל צוות במעון יכול להוות מקום לחיבור ואינטרקציה, כאשר הם מקבלים מענה ומקום למשא ומתן מכבד ומגשר.

מחנכות שקיבלו מקום לדעה השונה שלהן, כבוד והערכה ללא שיפוטיות, בזמן קונפליקט או אינטרס שונה ממנהלת המעון או חברות הצוות-

גם אם לבסוף חויבו לפעול עפ"י הנחיית והדרכת מנהלת המעון, עבדו מתוך מוסר עבודה גבוה יותר!

עד כמה חילוקי הדעות מנוהלים במעון?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש לך מה להוסיף? רוצה לשלב חומר משלך? חולמת על כלי נוסף ומקדם? פני אלי, מקסימום תקבלי:)

error: התוכן מוגן