מנהלת מעון, בואי לגלות מה יש בינך לבין הצוות במעון.

מכירה את הסיפור על 2 הנמרים שנלחמו על הבמה להנאת הכמרים ולקראת התבוסה צעק אחד הנמרים "שמע ישראל" ענה לו הנמר השני "ה' אלוקינו ה' אחד".

לפעמים ניתן לפגוש מנהלות מעון המרגישות כי התקשורת עם הצוות מאיימת עליהם, כמו התקשורת בין 2 הנמרים שבסיפור הנ"ל בו כל אחד מרגיש מאוים מהשני, ולא חושב כי מולו בנ"א בדיוק כמוהו. עם תחושות, רגשות, מחשבות ורצונות.

האם יש בין מנהלת מעון לגיל הרך ומחנכת במעון מתרס או ששתיהן באותו צד?

התשובה היא כנראה תלוי.

תלוי את מי את שואלת, ותלוי מתי. (את המנהלת או את המחנכת, בזמן לחץ או רגיעה…)

למה חשוב שהצוות והמנהלת תהיינה באותו המתרס?

אמור להיות הררכיה ודיסטנט, לא?

אז זהו, שלא. בעידן של היום לא (לא חֶלקי, ועל כך בפוסט אחר). ייתכן ופעם צורת הניהול הייתה באופן דיקטטורי יותר. המנהלת אמרה. וכך נעשה.

כיום גישת הניהול מתונה יותר. דיקטטורית פחות. ואם המנהלת תנהל ממקום גבוה מבלי 'לרדת אל העם' היא תאבד את יכולותיה ליצור קשר קרוב עם המחנכות וכתוצאה מכך קושי לקדם מסגרת חינוכית ראויה.

במחקר שערכתי בעבודתי על סגנונות ניהול של מנהלות מעון בגיל הרך, עפ"י המודל המתואר בתרשים המצורף. שיתפו מנהלות מעון על אופי ואופן עבודתן, כך גיליתי כיצד ישנן את המנהלות ה"ממוקדות משימה"- מנהלות תכליתיות ופחות מחוברות לצוות. מנהלות "ממוקדות אנשים"- מנהלות המחוברות מאד לצוות ולאינטרקציה ופחות לנהלים ומשימות. מנהלות "שום כלום" המשמרות את הכסא… ומנהלות "גם וגם" המשלבות באופן מופלא את 2 הפרמטרים הבסיסיים לניהול איכותי- מכוונות משימה ומכוונות אנשים.

ניתן לראות בברור על מוסדות לגיל הרך המנוהלים מתוך גישת "מנהלת משלבת"- גם משימות וגם אנשים, שהאקלים הנמצא במעונות אלו, תפוקת העבודה והחיבור של הצוות למסגרת הגיל הרך הם מהגבוהים וחיוביים ביותר! ואיכות הטיפול בפעוטות ובתינוקים היא מהטובים ביותר!

בפוסט זה נתמקד בחלק של "מיקוד באנשים" ובמילה "אנשים" נכלל כל הצוות הנמצא במעון.

קשר זה בין מנהלת המעון למחנכת המטפלת בפעוטות, הוא הכרחי על מנת להנהיג את הצוות ולרתום אותן לחינוך וטיפול נכון בפעוטות.

הצוות במעון הוא כלי העבודה וחומרי הגלם של מנהלת מעון. ככל שההשקעה תהיה איכותית ועקבית כך התוצאות: האקלים, איכות הטיפול בילדים בגיל הרך ושביעות רצון ההורים שלהם תהיינה חיוביות יותר ויותר.

לכן שימת דגש על אינטרקציה בין מנהלת מעון לגיל הרך, לבין צוות המחנכות בגיל הרך, הן מהבסיסיות באיכות הטיפול בילד!

קשר זה בין המנהלת למחנכת, מהווה מעין דוגמא והשלכה לקשרים ולאינטרקציות המתהוות במעון.

תקשורת של מנהלת וצוות מלווה פעמים רבות בתחושות שונות.

* נסי לזהות את התחושה המלווה אותך מרבית הפעמים כשאת עומדת מול מחנכת:

 הערכה, ביקורת, אמון, הדדיות, כעס, פליאה, הבנה, סקרנות, איפוק, שיתוף, התלהבות, שיעמום, אי הבנה, שיתוף פעולה, אולי משהו אחר? כל תחושה היא לגיטימית ואפשרית.

זיהוי תחושות עצמי מאפשר לנו, המובילות חינוך לגיל הרך, לווסת ולזהות דפוסי ניהול ומנהיגות.

ובעקבות כך, לנסות להבין גם את התחושות שעוברות אצל המחנכת שעומדת מולנו (עדיף 'לצידנו'…  משאירה כך, בכל אופן, מנהלת..)

בשיחה אישית וכנה מחנכות רבות מעידות כי בינן לבין ההנהלה ישנו פער גדול מידיי.

מצטטת: שמות בדויים כמובן.

אביגיל מחנכת במעון: "אנחנו לא מעניינות את המנהלת"

שפרה מחנכת במעון: "היא כל היום במשרד, במחשב, עם המדריכה"

חני מחנכת במעון: "בחיים היא לא תאפשר לי להחסיר, לכן אני משקרת עליה". (על המנהלת ברור.)

מירי מחנכת במעון: "היא לא מבינה איך אנחנו עובדות קשה, היא כל היום במזגן…"

תמי מחנכת במעון: "בוא נראה אותה מסתדרת עם הקבוצה שלי… אין מישהו שעוזר או מקשיב לי כאן"

תמצית הקושי.

כואב לשמוע, בפרט כשמדובר בצוות יקר שנותן לב, זמן וכח לטיפול בפעוטות שלנו, של כולנו.

ותגובת המנהלות במקומות אלו: (גם להן זכות דיבור, ובוודאי שכאן, בפלטפורמה המשותפת:)

בתיה מנהלת מעון:  "הן סתם מתלוננות, לא חסר להן כלום"

תהילה מנהלת מעון: "אני עובדת פרך, אף אחד לא מעריך אותי"

מרים מנהלת מעון: "הן לא לוקחות אחריות"

שרה מנהלת מעון: "מחפשות תרוצים לא לבוא ולהשתמט מהעבודה"

רחל מנהלת מעון: "אני מרגישה בגן ילדים מול הצוות"

ציטוטים אלו מדגישים את הפער בין הרצוי למצוי ואת הפער בין התפקידים השונים.

במסגרות רבות פער זה אינו קיים. פער זה לא חייב שיהיה. ואם קיים- בוודאי חשוב מאד לערוך בו שינוי ותוכנית לצמצום פערים.

אז מה עומד בבסיס הפער בין המחנכות הנ"ל למנהלות שלהן? אי הבנה. נקודה.

אי הבנה של המנהלת למהות תפקיד המחנכות.

אי הבנה של המנהלת למהות תפקידה שלה.

כשנחזק אצלנו את התפיסה כי כל מחנכת היא נשמה, כמו כל אחת מנשמות הפעוטות המופקדות בידינו,

כשנחזק אצלנו את הגישה כי כל מחנכת היא בן אדם. הראוי. וזקוק. ליחס של כבוד. וחמלה.

אז הגישה שלנו תשתנה מקצה לקצה. הבטחה.

  • טיפים ראשוניים ששווה לנסות למשך שבועיים (להחליף את המשפטים שהתרגלנו אליהם, הרשומים בסוגריים,) למשפטים שמחוץ לסוגריים- והכי חשוב- להאמין במשפטים אלו
  • יחס של פירגון (למה מגיע להן???) 'בכיף, באהבה, אני שמחה לתת לך…'
  • יחס של אמון (לא, אני לא מרשה לך לצאת, לא מרגישה טוב? קחי אקמול) ' אוי, איך הצלחת לתפקד עד עכשיו? את יכולה ללכת, אנחנו כבר נסתדר, העיקר שתרגישי טוב'
  • יחס של הכלה (אין מה לעשות, ככה זה, לפעמים עובדים על 2 קבוצות ) 'ואוו, עברת יום מאתגר, קניתי לך במיוחד את השוקולד'
  • יחס של השתתפות (עד מתי תאחרי? מתי את כבר גומרת את השיפוצים.) 'מה שלום הבת/ן שלך? איך הולך עם המעבר דירה?'
  • יחס של 'אני רואה אותך' (כן, גם אני עייפה, עד 12 בלילה חיפשתי מטפלות) 'אני מרגישה שאת עייפה/ מותשת, איך הולך עם הקבוצה שלך? אני יכולה לעזור במשהו?'
  • יחס של הערכה (יפה, ומה עם הלוח קיר? שכחת אותו?) ' X, אני אוהבת להיכנס לכיתה שלך, יש שם אווירה רגועה, וזה בזכותך!'
  • וגם סתם מחמאה אמיתית (אני עסוקה, עדיף לי לא להתחיל לדבר איתה, כי היא לא סוגרת ת'פה) 'המטפחת שלך חדשה? יש לך טעם טוב'

כשמנהלת חוצה את גדר ההפרדה, מרשה לעצמה לרדת לרוזולציות של צוות,

לראות אותן מקרוב קרוב, לנשום את האויר בכיתה שהן נושמות, ממקום מכיל ותומך.

(אכן, יש מקום גם להררכיה ושמירה על דיסטנט של מנהלת, על כך בפוסט תפיסת התפקיד)

היא מגלה עולם מלא של 'הנפשות הפועלות'- המחנכות. דרך ההבנה הזו היא מצליחה להוביל, לאמן ולהיות מנהלת בנשמתה, מנהלת- המנהלת קודם כל את הלך רוחה. מנהלת היודעת לנהל מצבים וסיטואציות באופן נכון. מבלי לוותר על ערכים של מקצועיות ואנושיות.

הפעלת חשיבה רפלקטיבית חשובה במישורים שונים ובוודאי על רמת החיבור והתקשורת בין ההנהלה לצוות המחנכות.

להלן מספר שאלות אימון, כשמנהלת שואלת את עצמה (או כששואלים אותה) בד"כ היא מופתעת מהתשובות, המעלות למודעות את היחסים בין המנהלת לבין כלל הצוות- מאחראית הכיתה והסגנית ועד לכח העזר ולעובדת הנקיון.

באיזו מידה הקשר איתי מייטיב לצוות?

היכן הקשר סבוך או מעלה התנגדויות?

האם נצפה קושי לקבל הררכיה או הדרכה ממני, ולמה?

איך אני מתחברת לעולמה של אשת הצוות X ?(ממליצה לחשוב על כל אחת בנפרד)

האם גישת הניהול שלי מקדמת אינטרקציה חיובית בין הצוות?

האם את מאמינה כי אמפתיה וקירבה בינך לבין הצוות, מעלה את המוטיבציה להתמדה ועבודה נכונה?

אם ענית על שאלות אלו בכנות, כנראה גם את הפשטת את תחפושת הנמר…

ואת מאחדת את כל החלקות במעון לחלקה אחת, למתרס אחד של תקשורת מקרבת. תקשורת הבונה מערכת יחסים אוהדת ומעריכה בין הצדדים (של אותו צד😊) על מנת לאפשר אקלים איכותי ומקדם לצוות ולפעוטות.

Welcome to your תקשורת בהררכיה

עד כמה את מודעת ומשקיעה בתקשורת אישית, עם כל אחת מהמחנכות ומאנשי הצוות האחרים במעון?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קראי עוד על: (קישורים קרובים לנושא)

יש לך מה להוסיף? רוצה לשלב חומר משלך? חולמת על כלי נוסף ומקדם? פני אלי, מקסימום תקבלי:)

error: התוכן מוגן